Choklad,choklad

Tid är ju i alla fall något jag har gått om nu för tiden. Ändå känns det som jag får alldeles för lite gjort. Men häromdagen masade jag mig i alla fall in i köket och bakade kakor, något jag sagt att jag sakll göra nu i snart 3 veckors tid. Galet goda chokladkakor, saftiga, lagom sega och bara en bomb med choklad helt enkelt!
 
 
 
 
 
 
RECEPT
 
225 g smör
1 3/4 dl socker
1 lätt vispad äggula
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 dl hackade hasselnötter
1 dl hackad mörk choklad
 
Sätt ugnen på 225 grader och klä två plåtar med bakplåtspapper.
Rör ihop smör och socker, blanda sen ned äggulan. Sikta ner de övriga ingredienserna och tillsätt sist de hackade nötterna och chokladen. 
Jag använder mig alltid av en glasskopa när jag skall dela upp degen, men det går bra med en vanlig sked. Rulla till bollar och platta sen till lätt med handflatan. De flyter bara ut jätte lite så du bestämmer själv hur tunna/tjocka du vill ha dom. 
Grädda sendan i ugen 12-15 min, jag tog 12 då blir de sådär härligt sega o saftiga. 
 
Vill du göra sånna kakor som på översta bilden trycker du bara en liten grop i mitten av kakorna med tummen innan du kör in dom i ugnen. Efter låter du dem svala i 5-10 min sen klickar du i en sked hasselnötskräm.
 
 


Marlene S.R    •  

åh vad gott!










Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se